
Mijn elektrische fiets geeft geen ondersteuning meer: dit zijn de 5 meest mogelijke oorzaken
oktober 26, 2025
Displayproblemen bij e-bikes: dit kun je zelf checken
november 2, 2025Je e-bike is een oase van stilte en comfort… totdat je begint te trappen en er een ongewenst geluid opduikt. Is het een kraak, een tik, of een ratel? Dat vreemde geluid is niet alleen irritant, het is vaak ook een teken dat er ergens wrijving of slijtage optreedt.
Als specialist in elektrische fietsen weet Topbikes Twente dat een geluid uit de trapas of motor veel zorgen kan geven. We lopen de meest voorkomende oorzaken bij langs, van onschuldige kraakjes tot serieuze motorproblemen.
1. De ketting en aandrijflijn: de nummer één geluidsbron
Veruit de meeste geluiden tijdens het trappen komen voort uit de aandrijflijn. Dit is het systeem van ketting, tandwielen en versnellingen dat de kracht van je benen overbrengt.
- Droge ketting: Een piepend, schurend geluid wijst bijna altijd op een droge ketting. Door regen, vuil en lange ritten slijt de smering. Dit veroorzaakt wrijving en dat hoor je.
- Versleten onderdelen: Een ratelend of klapperend geluid, vooral bij belasting, kan duiden op versleten tandwielen of een opgerekte ketting. De ketting ‘pakt’ de tandwielen dan niet meer goed.
- Verkeerde afstelling: Als je een ratel hoort bij het schakelen of op een bepaalde versnelling, loopt de ketting waarschijnlijk aan tegen de derailleur of de kettingkast.
Wat je kunt doen: Begin altijd met het grondig reinigen en opnieuw smeren van je ketting. Gebruik speciale kettingspray voor e-bikes. Blijft het ratelen? Dan zijn de onderdelen mogelijk aan vervanging toe.
2. Losse bouten en onderdelen
Soms zit het probleem niet in de aandrijving zelf, maar in een los onderdeel dat beweegt onder de druk van het trappen. Het frame van je e-bike versterkt dit gekraak als een klankkast.
Veelvoorkomende boosdoeners zijn:
- Pedalen: De pedalen zelf kunnen los zitten op de crankarm, wat een tik of kraak geeft bij elke omwenteling.
- Crankbouten: De bouten die de crankarmen (waar je pedalen aan vastzitten) aan de trapas bevestigen, kunnen los zijn.
- Zadelpen of zadel: Dit klinkt misschien vreemd, maar een losse zadelpen of zadelklem kraakt vaak bij het trappen (omdat je op dat moment je gewicht verplaatst).
- Losse accessoires: Denk aan spatborden of de accu. Als de accu niet muurvast in de houder zit, kan hij tikken of ratelen op ruw terrein.
Wat je kunt doen: Loop alle zichtbare bouten in de trapasregio, de zadelpen en de pedalen na en draai ze stevig vast.
3. Het geluid komt uit de motor
Dit is vaak de meest zorgwekkende oorzaak, maar niet altijd het einde van de wereld. Een middenmotor bevat interne tandwielen.
- Slijtage van tandwielen (vooral bij voorwielmotoren): Sommige motoren (vooral de wat oudere voorwielmotoren) hebben kunststof tandwielen. Slijtage hiervan veroorzaakt een tikkend of ratelend geluid in de motorbehuizing.
- Defecte lagers: Een constante, onregelmatige brom of ratel kan duiden op versleten lagers in de motor. Dit is een serieuze zaak, want doorrijden kan de motor permanent beschadigen.
- Loszittende behuizing: Heel soms zit de motorbehuizing zelf niet meer strak in het frame.
Wat je kunt doen: Als het geluid duidelijk uit het motorblok komt, stop dan met fietsen. Laat je e-bike zo snel mogelijk nakijken. Wij kunnen met gespecialiseerde tools de motor van binnenuit diagnosticeren.
Wil je meer weten over wat je kunt doen bij motorproblemen? Lees dan ook onze gids over: “Veelvoorkomende storingen bij elektrische fietsen“.
4. Remmen die aanlopen: een constant schuurgeluid
Vooral bij schijfremmen komt het voor dat de remschijf (rotor) heel licht tegen de remblokjes aanloopt. Dit geeft een constant, zacht schurend of schrapend geluid tijdens het rijden.
Hoewel dit technisch gezien geen geluid tijdens het trappen is, hoor je het wel bij elke beweging van de wielen. Dit gebeurt vaak na het verwisselen van een wiel of door lichte verbuiging van de schijf.
Wat je kunt doen: Controleer of de remschijf perfect in het midden van de remklauw zit. Soms helpt het om de remklauw heel licht te lossen, de remhendel in te knijpen en vast te zetten. Dit centreert de rem automatisch.
Voorkomen is beter dan repareren
Bijna alle geluiden zijn een direct gevolg van gebrekkig onderhoud of slijtage door vuil. De beste manier om je e-bike stil te houden, is door regelmatig onderhoud.
Bij Topbikes Twente in Oldenzaal checken we de smering van je aandrijflijn, sporen we losse onderdelen op en voeren we een volledige motorcheck uit. Zo voorkomen we dat een onschuldig kraakje uitgroeit tot dure schade.
Kom langs bij onze werkplaats met je krakende e-bike, of maak direct een afspraak.




