
Wat kost een fietsketting vervangen?
juli 28, 2025
Jouw Gids voor Fietsplezier in Oldenzaal: Alles over Fietsen, Reparaties en Tweedehands E-bikes bij Topbikes Twente
september 7, 2025Veel mensen proberen hun fiets zelf te repareren, en daar is op zich niets mis mee. Een band plakken, een ketting smeren of een lampje vervangen zijn prima klusjes voor de doe-het-zelver. Maar regelmatig zien we dat zelf uitgevoerde reparaties net niet goed zijn gedaan, met frustratie of zelfs schade als gevolg. En dat is zonde, want vaak zijn deze fouten eenvoudig te voorkomen.
In dit blog bespreek ik 5 veelvoorkomende fouten die mensen maken bij het zelf repareren van hun fiets. Door deze valkuilen te herkennen en te vermijden, bespaar je niet alleen geld, maar zorg je er ook voor dat je fiets langer meegaat en veiliger blijft om op te rijden.
1. Een band plakken zonder de buitenband te controleren
Het lijkt zo simpel: binnenband eruit, gaatje zoeken, plakker erop, klaar. Toch is dit een van de meest gemaakte fouten. Wat veel mensen vergeten, is om ook de buitenband goed te controleren op de oorzaak van de lekke band. Een klein glassplintertje, spijker of doorn kan in de buitenband blijven zitten. Als je dan een nieuwe binnenband plaatst of de oude plakt, is die binnen no-time weer lek. Resultaat: frustratie en onnodige kosten.
Onze tip: ga met je vingers of een doek voorzichtig door de binnenkant van de buitenband en voel of er iets scherps in zit. Gebruik eventueel een zaklamp om alles goed te inspecteren. Zo voorkom je dat je de fout herhaalt.

2. De ketting te strak (of juist te slap) spannen
Een ketting die van je tandwiel valt of veel speling heeft, is vervelend. Logisch dus dat mensen proberen die strakker te zetten. Maar een ketting te strak spannen, veroorzaakt juist overbelasting van je tandwielen en trappers. En een te slappe ketting loopt er makkelijk af en zorgt voor onregelmatig trappen.
De juiste spanning is cruciaal. Idealiter moet een ketting een klein beetje kunnen doorbuigen als je hem indrukt, maar niet zo ver dat hij tegen je frame slaat. Heb je een derailleur? Dan regelt die automatisch de spanning, maar bij single-speed fietsen moet je dit handmatig afstellen. Twijfel je? Laat ons er even naar kijken. We doen een kettingspanning-check in een paar minuten.
Kosten fietsketting vervangen.
3. Verkeerde remblokjes monteren
Remmen zijn letterlijk je levenslijn op de fiets. Toch zien we regelmatig dat mensen universele remblokjes monteren die eigenlijk niet passen bij hun remsysteem. Of erger: ze vervangen alleen één kant van de rem, waardoor de kracht ongelijk verdeeld is.
Er zijn verschillende soorten remsystemen, van velgremmen tot V-brakes, rollerbrakes of hydraulische schijfremmen. Elk vraagt om een ander type remblokje en montage. Het lijkt misschien te werken als je zelf wat improviseert, maar het effect op je remkracht kan groot zijn. En dat merk je pas als je in een noodsituatie echt moet remmen.
4. E-bike storingen zelf proberen op te lossen (zonder diagnose)
Elektrische fietsen zijn fantastisch, totdat ze kuren krijgen. Een knipperend display, een motor die niet ondersteunt of een accu die niet meer oplaadt. De neiging is dan groot om zelf de stekkers eruit te trekken, de accu opnieuw te plaatsen of zelfs kabels los te halen. Maar daarmee maak je het vaak erger.
Moderne e-bikes hebben slimme software die precies registreert wat er gebeurt. Alleen: als je foutcodes negeert of reset zonder de oorzaak te kennen, loop je het risico dat je systeem zichzelf blokkeert of de garantie vervalt. Wij gebruiken speciale diagnoseapparatuur om e-bike systemen uit te lezen. Daarmee vinden we snel wat het probleem is en voorkom je schade aan je motor of display.

5. Alleen repareren, nooit onderhouden
Dit is misschien wel de grootste fout: wachten tot je fiets stuk is. Veel mensen brengen hun fiets pas naar een fietsenmaker als hij niet meer rijdt. Maar dan ben je eigenlijk te laat. Door regelmatig onderhoud te laten uitvoeren, verleng je de levensduur van je onderdelen en voorkom je dure verrassingen.
Bij Topbikes Twente adviseren we om minimaal één keer per jaar een onderhoudsbeurt te doen. Rij je veel of heb je een e-bike? Dan is elk halfjaar nog beter. Denk aan het smeren van bewegende delen, het checken van je remmen, het controleren van de bandenspanning en het schoonmaken van de ketting. Simpele dingen die grote problemen kunnen voorkomen.
Zo voorkom je fouten en kosten
Fietsreparatie lijkt soms simpel, maar het verschil tussen “net goed genoeg” en “veilig en duurzaam” zit vaak in de details. En dat verschil zie je pas later, als je onderdelen langer meegaan, je minder pech hebt onderweg, en je fiets soepel blijft rijden.
Bij Topbikes Twente – fietsenmaker in Oldenzaal helpen we je daar graag bij. Je kunt bij ons langskomen voor kleine reparaties, grote onderhoudsbeurten of gewoon even om te checken of alles nog goed staat. We leggen uit wat we doen, overleggen altijd vooraf, en denken met je mee. Geen verkooppraatjes, wel vakmanschap.
Wil je voorkomen dat je in één van deze valkuilen stapt? Maak dan een afspraak door hier te klikken of loop gerust even binnen in onze winkel in De Thij. We helpen je graag weer veilig op weg.




